Dödsstraff?

Jaha.. Här sitter man och går igenom morgon-rutinerna, läsa nyheter och så vidare, och vad hittar man på favorit-sidan? Jo, följande, jag citerar:

 

"In Iran, crimes such as apostasy (leaving a religion, in this case Islam) and armed robbery are already punishable by death, but a new bill in Iran aims to add to the list 'establishing weblogs and sites promoting corruption, prostitution and apostasy,' effectively giving the government a free hand in silencing bloggers. The internet is widely used in Iran, despite its previous attempts at censorship. Will this change as the censorship grows more rampant?" (Källa: slashdot.org)

 

Jag menar, vad fan? Okej, jag förstår att religion betyder väldigt mycket för dessa människor, men som Ateist kan jag verkligen inte förstå hur nånting kan ta överhanden över allting annat på det här viset. Okej, det här må låta väldigt negativt eller provocerande, men tolka mig rätt nu.. Hur kan man överge allt logiskt resonemang och tro/lita blint på nånting som inte har någon fysisk manifestation eller det minsta uns av bevis på att det överhuvudtaget existerar? Är människor verkligen så desperata att dom måste tro på någon påhittad högre makt som styr och ställer allt? Varför inte inse sanningen, vi är helt enkelt resultatet av slumpmässig evolution över miljontals år, resultatet av genetiska mutationer sen våran planets skapelse. Enkelt, går att bevisa (evolution sker mitt framför våra ögon, dagligen). Så, varför ignorera fysiska bevis och istället tro på något som hittats på för över tusen år sedan? Nej, jag kan verkligen inte förstå detta, hur man kan vara så desperat. Måste vi skapa idoler för att kunna leva ett lyckligt liv, istället för att bara njuta av att existera, oavsett hur vi kom till? Jag älskar att leva men det skulle aldrig falla mig in att tacka någon högre makt för detta. Jag lever tack vare att tusentals helt random events inträffat, att rätt personer träffat varandra i rätt ögonblick osv. Om jag nu ska tro på nånting alls, så vore det förmodligen kaosteorin/butterfly-effect (grymt bra film, för övrigt), för om det är nånting som alla kan (eller borde), acceptera, så måste det ju ändå vara slumpen. Eller har jag fel? Kommentera gärna!

 

Men men, nog med tjöt om detta, jag blir bara irriterad. Vad händer idag då? Jo, vi ska till IKEA tydligen, kika på lite utsmyckningar till hemmet så det kan ju faktiskt bli skoj! Till kvällen ska det tvättas, så det blir nog inte så mycket annat att göra, får ha en mysig hemmakväll o allt.

 

Jaja, nog för denna gång. Hej på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0